Jandirkencarry.reismee.nl

Dag 16 Zion - Bryce Canyon - Page

Goodmorning!

Vandaag was het KOUD! En niet zo'n beetje ook.. boven in bij de Bryce Canyon gaf onze auto op een gegeven moment -12 aan maar door de harde wind voelde het nog wat kouder aan. Maar gelukkig schijnt de zon, en die maakt de natuur die we zien natuurlijk nog mooier dan dat 'ie al is. Vanochtendnadat weeerst de autoramenijsvrijhebben moeten makenzijn we gaanontbijten in het stadje Springdale, bij Wild Cat Willies. Ik moet dit evennoemen want als je tent zo heet moet je wel lekker eten verkopen. Gelukkig was het ook lekker :). Dat ontbijt het belangrijkste maal van de dag is hebben ze hier goed begrepen want je krijgt een bord vol opgebakken aardappelen met speknaast je eitje met toast.. je hoeft in ieder geval voorlopig even niets meer. :)

Bryce Canyon ligt op ongeveer 2 en een half uur rijden van Zion. Onderweg veranderd de natuur continue en vliegen de uurtjes in de auto om van al het moois wat er om je heen gebeurt,het is echtheel apartdat er opeen relatief zo'n klein stukje aarde zoveel verscheidenheid aan natuuris.. Onderweg zijn we even gestopt bij een bezinepomp, op zich niks vreemds natuurlijk maar deze pomp verkocht opgezette dieren, dierenvachten, jachtgeweren en schedels van dooie dieren tegenover deHaribo drop en de chocolade. Ook hier weerbussen vol Jappanners met allemaal een Canon om de nek met eendubbele lens en weer een lens voor de dubbele lens, we zijn ondertussen de tel kwijt hoeveel bussen we met jappaners zijn tegen gekomen. Maar goed, onze reis naar bryce..

Aangekomen in Bryce zijn we eerst even naar het Visitor Center gereden, de ranger binnen vertelde ons dat veel uitzichpunten en trails dicht waren vanwege sneeuw wat er nog lag en dat die waarschijnlijk vandaag ook niet meer opengingen. Toch hebben we vandaag mensen wel op levensgevaarlijke trails zien lopen, 1 verkeerde stap of 1 glijpartij en je lazert zo een paar honderd meter naar beneden. Gelukkig waren wij vandaag niet zo eigenwijs en hebben ons keurig aan alle regeltjes gehouden. En zoals gezegd was het echt stervenskoud vandaag, we zijn vandaag alleen bij de uitzichtpuntenuit de auto gekomen enoveral ongeveer een kwartiertje het uitzcht bewonderd.Al lazen we dat het in Leeuwarden ook niet echt mooi weer was :)
Bryce canyon is gevormd door hoodoos, hoodoos zijngigantische stenen pilarenveroorzaakt door erosie.Een heel ingewikkeld natuurkundig verhaal natuurlijk maar dan heb je een beetje een idee van wat we vandaag gezien hebben. Het uitzicht over Bryce Amphitheater is er een die op je netvlies staat en je nooit meer vergeet. De verschillende kleuren èn de sneeuw op de pilaren maken het echt schitterend. Check de foto's :) Na ongeveer 3 uurtjes waren we alweer uit het park en zijn we naar ons hotel in Cannonville gegaan.

Cannonville ligt op zo'n 20 minuten van de ingang van het park, het enige wat in Cannonville staat is een hotel, 20 huizen en80 kerken.. gezien de kerken dus niet een godvergeten oord maar voor ons dus wel. We waren dan ook echt de enige in het hotel. Op de vraag waar we wat konden etenging ze even bellen metiemand in een dorp 15 mijl verderop, ook in dit dorp waren alle restaurants tijdens de winter gesloten. Ze bood ons nog wel een magnetron maaltijdje aan maar we hebbenvriendelijk bedankt enbesloten om verder te rijden richting Page, gelukkig kregen we het grootste deel van ons geld terug, netjes. Achteraf vond ze het volgens ons toch niet zo leuk want ze stuurde ons over 50 (!) mijl dirtroad weggetjes, oftwel offroad. We hebben over 80 kilometer ongeveer 2 en een half uur gedaan. Inclusief wat hachelijke momenten zoals gaten in de weg en rijden door een hele grote plas. (zie foto).
Tegen het donker bereikte we eindelijk de highway en waren we ook vrij snel in Page. Bij aankomst in Page was het dus donker, het stadje ligt aan een meer en we zijn heel benieuwd hoe mooi het hier is bij daglicht.

Morgen gaan we op naar Monument Valley. Hier slapen we midden in de woestijn in het enige hotel in de wijde omtrek. Dus als er geen verhaaltje op staat morgen, geen paniek! We hebben alleen geen internet. We zitten nu trouwensaan onze maximaal aantal foto's. Dit betekent dat we eerstfoto's vanaf dag 1 gaan verwijderen voordat we er nieuwe op plaatsen. En zo gaat dat verder met de andere dagen. Dus als je ze nog even wilt zien kan dat alleen vandaag nog :)

Groeten vanuit ons mooie hotel in Page!

Dag 15 Las Vegas - Zion NP

Goeiemorgen!

Ik hoop dat jullie gister een leuke sinterklaas avond hebben gehad :)Wij merken er hier natuurlijk helemaal niets van, het enige wat hier telt iskerst, kerst en nog eenskerst. Vandaag was best wel een lange reisdag, van Las Vegas naar het stadje Sprindale in de staat Utah. Dit stadje ligt aan de rand van Zion National Park en bevat meer restaurants enbarsdan huizen, erg toeristisch dus. Alleen we merken daar natuurlijkin deze periode van het jaarerg weinig van. Heerlijk eigenlijk, want je hoeft nergens in de rij te staan enin de parken is het ook overal lekker rustig. Het weerzit ons ook erg mee, behalve Death Valley en de eerste dag Las Vegas hebben we alleen maarzon gehad, ook de komende laatste weekhebben we geen regen en zullen we alleen maarde zon zien:).

Vanmorgen zijn we al vroeg vertrokken uit Vegas, ook vanochtendtoen we om 8 uuruitchecktenzaten er almensen achter de gokkasten èn aan het bier..niet te geloven. Nadat we nog even op de foto zijn geweest bij het welkomsbord van Vegas, waar je gek genoeg alleen maar heen kunt als je de stad uitrijdt, zijn we vertrokken naar Utah. Qua natuur is dit een van de mooiste staten van de US. Wij zien ermaar een klein stukje van maar er moet natuurlijk ook wat voor de volgende keer overblijven :)We zitten overigens weer in een nieuwe tijdszone, het verschil met Nederland is nu 8 uur, over5 dagen als we weer in California zijn is het weer 9 uur verschil. en heel gedoe elke keer met al dieklokjes :)

Na ongeveer 2 en een half uur rijdenkwamen we aan bij ons (mooie)hotel in Springdale, naeen kamerinspectie zijn we op weggegaan naar het park. Ook nu eerst even langs het Visitor Center voor wat informatie,we kregen een kaart mee met de verschillende trails en ofde trailsopen of gesloten waren. Zion park is een canyon die ontstaan is door de Virgin River, deze rivier heeft er miljoenen jaren over gedaan om deze canyon zo te vormen. Het park is adembenemend mooi met z'n steile rotsen die soms wel 600 meter de lucht in schieten wat daarna in een soort halve boog afloopt enmet op die 'boog' allemaal bomen, veel groen dus.De steilerotsen hebben weer allemaal verschillende kleuren en dat in combinatie met het groen van de bomen èn de zon maakt ook dit weer een lust voor het oog en een hele mooie ervaring die we niet hadden willen missen.

Morgen op naar Bryce Canyon. Dit is weer een heel ander soort natuurdan dat we de afgelopen weken hebben gezien, dat maakt deze reis zo mooi :)

Sorry voor het wat korte verhaal maar internet is ook hier niet helemaal zoals het moet zijn :)

Voor degene die vanavond sinterklaas vieren, fijne avond!

Groetjes van ons!

Dag 14 Las Vegas

Goedemorgen!

Om te beginnen; gelukkig leef je nog Renate;) En nee Asher,we zijn niet bij deBelaggio geweest. We hebben welde beroemde waterfonteinengezien bij de Belaggio maar ik ben niet zo'n held dat ik zomaar aan een pokertafel ga zitten. Hier zitten wel de pro's weet je.. ;)

Vandaag onze laatste volle dag Vegas, we zijn er achter dat we dit welleuk vonden voor een keertje maar dat we hier niet het wow gevoel vangekregen hebbenwat we wel van bijvoorbeeldNew York kregen. Ik kan me best voorstellen dat mensen deze stad het einde vinden als je heel veel geld wilt uitgeven, in deze stad draait namelijk ALLES om geld, en wij zijn verder helemaal niet krenterig maar de prijzen hier gaan soms wel 6x over de kop. Een biertje in het casino kost bijvoorbeeld $6,-. Vanaf morgen gaan we weer het èchte Amerika in en daar kijken we ook wel weer een beetje naar uit.want we missen inVegas ookde vriendelijkheid van mensendie we eerder deze vakantie wel hebben meegemaakt. Het draait hier namelijk om zien en gezien worden en dan schijnt dat vriendelijk doen nogal moeilijk is.. Wij zijn hier echtechter veel te nuchter voor.

We hebben wel een dijk van een bed en daar hebben we even goed gebruik van gemaakt, weliswaar niet zo groot als bij ons thuis ;) maar hij slaapt heerlijk. Daarom hebben we vandaag, tenminste voor ons doen deze vakantie,weer even lekker uitgeslapen tot een uur of 8. Na de lekkere koffie en thee zijn we op weg gegaan naar Valley of Fire State Park. Dit park ligt ook op de route richting onze volgende bestemming maar we hadden verder deze morgen ook geen zinvolle plannen om in Vegas te gaan doen. Dus.. dan maar weer even het land in. Dit park ligt op ongeveer een uurtje rijden van Vegas. Als je bij ons een uur moet rijden dan hijgen en puffen we al, hier is een uurtje rijden heel normaal als je alleen al bijvoorbeeld naar de supermarkt moet..

Valley of Fire Park is eenschitterend park midden in de woestijn met hele aparte niet te beschrijven rotsen die allerlei verschillende kleuren bevatten. Voornamelijk de rode kleur,vandaar ook de naam van het park. Voordat we het park ingingen zijn we eerst even naar Visitor Center gereden. Ook dit Center is weerprachtig opgezet als een kleinmuseummet alle info over het park.En ookin dit parkleeft de Tarantula..brr :) Daarna met de auto verschillende 'scenic' routes gereden door het park.Met een beetje fantasiekun je inheel veel van die rotsen gezichten, dieren of andere voorwerpen zien, dit is een ergleuke bezigheid :) Verder moeten jullie de foto's maareven bekijken want zoals gezegd, deze rotsen zijn uniek en vallenmoeilijk te omschrijven.

Op weg terug naar ons hotel zijn we een beetje de verkeerde kant van Vegas ingekomen. We hadden honger en zijn gestopt bij de mac, we eten trouwensverder heel gezond hoor moeders ;). Het buurtje waar we even wat gingen eten was niet zo'n hele fijne buurt. Veel arme mensen, zwervers en plaatselijke Mexicaanse vatos locos type's die je de hele tijdwat aanstaren. Gelukkig zien we er verder ook totaal niet uit als toeristen in onze dikke huurauto... ;)
Wehebben toenmaar gauw ons eten naar binnen geschoven en zijn zo snel mogelijk weer in de auto gestapt om uit dit buurtje te verdwijnen. Nee, Vegas is niet echtonze stad.. :)

In de avond zijn we de andere kant van de strip opgelopen richting New York, New York, Excalibur en Luxor. Ook dit zijn echt gigantische hotels waar geen greintje luxe aan ontbreekt. Wij vonden New York, New York veruit het gezelligste hotel van de strip. Misschien zijn we ook wel wat bevooroordeeld :) Na het bezoeken van de hotels hebben we in ons eigen hotel nog een klein gokje gewaagd en wat winst gemaakt! Maar winst maakt verslavend en dus zijn wemaar gauw naar de kamer gegaan. Morgen kunnen we niet meer gokken want dan gaan we op naar Zion National Park.

We houden jullie weer op de hoogte!

Groetjesvan ons!

Dag 13 Las Vegas

Vandaag onze eerste dag dat we even lekker hebben uitgeslapen, daar waren we ook wel weer even aan toe, even een beetje lekker uitrusten. Carry is strontverkouden geworden door de temperatuurverschillen de afgelopen weken. Ben benieuwd of de verkoudheid ook wel weer overgaat want nadat we de komende week in koud, maargelukkig wel zonnigweer belanden eindigen we weer zomers in Palm Springs en Los Angeles. Maar eerst natuurijk nogLas Vegas :)

Na het lekker rustig wakker worden van vanochtend ben ik beneden in het casino even koffie wezen halen, er zaten nog steedsdezelfdeoude vrouwtjes van gisteravond, met hun rollatorsnaast de slotmachines geparkeed, achter dezelfde machines als gisteravondte gokken.het is niet normaal hoeveel geld hier heen wordt gebracht per jaar, dat verklaart ook wel deluxe en immensehotels overal. Nahet opfrissenhebben we eerst een kijkje genomen in detuinen van ons hotel. Hier leven dus echte flamingo's en andere exotische dieren, de flamingo's slapen trouwensop éénpoot, we vragen onszelf af waar ze die andere poot dan laten enof het niet handiger is om gewoon op 2poten te staan.. Ook heb je in de tuin nog een wedding chapel en is er een gigantisch zwembad. In dit zwembad mag je alleen maar in als je 18 jaar of ouder bent, wij vinden dit maar vreemd.Nadat we nog even met de papagaai in de lobby gepraat hebbenzijn weop pad gegaan naar de Hooverdam, deze dam ligtop ongeveer een half uurtje zuidwaarts van Las Vegas en ligt op de grens van Arizona en Nevada. Onderwegdaar naar toe zijn we eerst even gestopt bij de Wal Mart om nog wat drinkenen eten in te slaan voor de komende week.De Wal Martis een supermarkt alà de Makro maar dan 2x zo groot. Je weet niet waar je moet kijken en als je allegangpaden hebt gehadben jedenk ik zo een uurtje of 2 verder.. niet normaal wat je in deze supermarkt allemaal kunt kopen. Na even een bakje koffie gehaald te hebben bij de mac, watgewoon in elkesupermarkt zit zijn we naar de dam vertrokken.

Door de Hooverdam is er een meer van 180 km lang onstaan. Dit meer heet Leak Mead en is het grootste kunstmatige meer van de VS. Dit meerligtin de buurt vanBoulder City, deze stad is volgens ons een watersport stad voor de high-class want er staanalleen maar ontzettend grote huizen met palmbomen en zwembaden in de tuin. Het meer en z'n omgevingis echt prachtig. Toen maar op naar de veroorzaker van het mooie meer, de Hooverdam. Als je aan komt rijden zie je niet hoe diep het is vanwege de railingen die langs de weg lopen, nadat je later op de dam staat en naar beneden kijkt wordt je erduizelig van, het is namlijk 220 meter diep! Daarbij opgeteld dat de railing van de dam niethoger is dan 1m 50, maakt het een vrij gevaarlijke plek. Gelukkig zijn er vaders die hun kinderen gewoon op de rand laten zitten en er zelfhalf over heen hangen...
Wat de omgeving ook zo mooi maakt zijn de voorlopers van de Grand Canyon die 'vlak om de hoek' ligt. Daardoor is het landschap heel erg woest en zie je veel kleine canyons. Dus als we dit al mooi vonden hoe zal de echte Grand Canyon dan wel niet zijn.. :)

Na de Hooverdam zijn we weer terug gegaan naar Las Vegas, doordat het weerstukken beter was dan gister zie je Vegas ook wel wat door andere ogen. We vonden het vandaag danook leuker dan gister. Er gebeurt echt continue van alles om je heen en niets is te gek in deze stad,zolang je maar geld meebrengt en het vooral hier laat :) Zo zie je veel mensen met stripfiguur pakken aan die met een tip-blikje om hun hals lopen.Puur omdat ze dus zo'n pak aan hebben willen ze dat je geld in dat blikjegooit. Zolag Garfieldlaveloos op de grond met allemaal bierflesjeszich heen, daar willen dehilliebillies uit Texasdan wel graageven mee op de foto. Een kinderhand isgauw gevuld als je in hetverder zo conservatieve Amerika woont.. :)

Nadat we gegeten hadden zijn we naar wat hotels gelopen om daar en kijkje te nemen. We hebben er maar twee gehad vanavond want de hotels zijn gewoon complete stadjes op zich. Ieder hotel heeft een winkelcentrum metkleine supermarktjes tot aan de gucci en prada winkels toe. Dan heeft ieder hotel nog een gigantische casino bovenhet winkelentrum en beginnen boven hetcasino de hotelkamers die bijna overal wel 25 verdiepingen de lucht in schieten..
We zijn begonnen de de Venetian, dit hotel is helemaal in Venetiestijl nagebouwd inclusief de Canals met de gondels. Op het plafond zie je een blauw lucht met wolkjes getekend zodat het net lijkt of je buiten loopt. En als je dan na ongeveer een20 minuten langs de canals hebt gelopenen opeens op het San Marco plein uitkomt wat echt excact is nagemaakt weet je echt niet meer wat je tegen elkaar moet zeggen. We zagen op het plein een echt italiaans ijskraampje staan en daar hadden we allebei wel zin in..alleen kostte het ijs per bolletje $6, Dat is dus 5 euro.Toen begrepen we welwaarom ze nog zoveel ijs in haar wagentje had. :)

Na deVenetian zijn we naar Ceasars Palace gelopen, dit hotel is helemaal in het griekse thema gestopt en qua grootte enwinkels hetzelfde verhaal als de Venetian.Ook in dit hotel ben je wel anderhalf uur kwijt om helemaal doorheen te lopen. Vergeleken bij deze hotels hebben wij echt een fluthotel ;) Maar we klagen niet want we hebben een prima kamer direct naast de lift en je bentzo het hotel uit :)

Morgenochtend gaan we eerst een tripje maken naar Valleyof Fire State Park (google) :) en dan morgenavond de laatste avond Vegas voordat we weer de natuur in gaan. :)

Tot morgen!

Liefs van ons.

Dag 12 Death Valley - Las Vegas

Goedemorgen!

Wij begrepen dat er wat onrust was omdat er gisterochtend nog geen verslagje van ons op het internet stond, en omdat we midden in de woestijn zaten. Gisteren aan het eind van de middag na overigens een schitterende dag, hebben we te maken gehad met een zandstorm. Uiteraard hadden we dit nog nooit eerder meegemaakt en je hebt ook echt geen idee wat je overkomt, en er ligt nogal wat zand in de woestijn.. Maar we hebben het overleefd! Op de een of andere manier kunnen we nog niet echt zeggen dat we zo ondersteboven zijn van Las Vegas. Misschien komt het ook omdat we al in New York zijn geweest. Las Vegas is een stad waar alles mag, maar dat dan ook extreem wil uitstralen. Het is moeilijk uit te leggen wat we hier nou eigenlijk van vinden. Ik denk dat we wat te nuchter zijn voor deze stad.

Vanochtend om een uur of zeven zijn we opgestaan en na ons opgefrist te hebben zijn we wezen ontbijten, dit was dan wel weer het beste ontbijt tot nu toe. Een koud én warm lopend buffet met onbeperkt drinken. Lekker! Na het ontbijt hebben we onze spullen ingepakt en zijn we onderweg gegaan naar Las Vegas. Ook in de auto lag nog veel zand, onderweg bij een benzinepomp hebben we geprobeerd het meeste wat uit de auto te zuigen. Maarja we gaan er verder ook niet meer over klagen :) we gaan tenslotte naar Las Vegas! De weg naar Las Vegas is verder best saai met echt ongelofelijke lange wegen die kilometers lang kaarsrecht voor je uitstrekken. Op een gegeven moment uit het niets zie je in de verte Las Vegas liggen. Als je Las Vegas binnen komt gaan de wegen opeens van 2-baans naar 8-baans en is er op de strip geen doorkomen meer aan. Je vraagt jezelf eigenlijk af waar al dat verkeer vandaan komt want we zijn onderweg geen hond tegengekomen.. Ons hotel Flamingo ligt midden op de strip, dus een perfecte ligging om morgen en morgenavond beide kanten van de strip af te lopen en proberen alle hotels te bezoeken. De hotels hier zijn allemaal attracties op zich, met allemaal hun eigen thema. Zo is bijvoorbeeld New York, Parijs en Venetie compleet in hotelvorm nagemaakt en het straalt ook echt de sfeer uit van die steden, onder ieder hotel zitten dan weer de casino's. Wat je heel veel ziet in de casino's zijn de type rednecks. Dat zijn volwassen mannen met cowboy hoeden op die heel veel drinken en heel veel schreeuwen. Even weg van huis zullen we maar denken.. :) Op de strip staan trouwens om de 10 meter mannen en vrouwen (zelfs oude vrouwen) je kleine flyertjes uit te delen waarop vrouwen staan die je even kunt in huren voor een paar uur, ieder kaartje met een andere vrouw en een ander telefoonnummer. Sommige kosten $99 en sommige $49, waarom het prijsverschil is ons nog niet echt duidelijk.. ;)

En zo zijn er veel van die dingen wat je in andere steden in Amerika niet zult tegen komen maar wat in Vegas normaal is, alles draait hier om geld en zolang mensen geld meenemen naar Vegas is bijna alles geoorloofd. Ook wij hebben vanavond een klein gokje gewaagd en zijn nu achter de betekenis van de slogan van Vegas; what happens in vegas, Stays in Vegas.. ;)

Vandaag een kort verslagje dus want er valt ook niet meer over te vertellen. Morgenmiddag nadat we eindelijk een beetje gaan uitslapen gaan we naar de Hooverdam, dit is een van de grootse dammen van de wereld dus dit leek ons wel een leuk uitstapje :) In de zomer lig je hier de hele dag in het zwembad het uit te puffen van de hitte maar rond deze tijd is het een graad of 15. Mooi genoeg dus om wat dingen hier in de buurt te ondernemen.

Groeten van uit Sin City!

Dag 11 Lone Pine - Death Valley ( Stovepipe Wells)

Sorry voor het late plaatsen van ons verhaal maar we hadden gisteravond geen internet vanwege de zandstorm. Gelukkig is alles goed met ons want het was best wel een beetje spannend om dit mee te maken. We zijn net wakker en gelukkig doet het internet het weer. We kijken er erg naar uit om zo te vertrekken naar Las Vegas! Vanavond hopelijk meer!

Goeiemorgen, wat hebben we een fans haha :) Wij vragen ons alleen af of Renate nog wel leeft :) en uiteraard hebben we voorzichtig gedaan ma, je kent ons..

Vandaag hoorde we iemand in de auto op onze 'country' zender iemand met dezelfde stem als Wytske.. het zal toch niet? Je kunt hier genoeg duetten opnemen, Wytske. Alleen maar mannen op de zender :)

Wat een dag vandaag.. het was vandaag warm in Death Valley, op dit moment zitten we midden in een zandstorm! De natuur laat even zien wat 'ie allemaal in huis heeft.. brrr. We zijn nu in onze motelkamer midden in de woestijn, wat wel wat primitief overkomt, we slapen namelijk op een twijfelaar, hebben geen televisie, internetsnelheid is net zo snel als vroeger toen je nog moest inbellen en er is stroom die het om het half uur even begeeft. Er staat overigens wel een strijkplank met strijkijzer.. logisch. Dan maar even lekker yatzee'en en de ipod maar even aan. Ook heel gezellig natuurlijk. :)

Gisternacht was dan weer ons beste motel van de vakantie tot nu toe, echt een heerlijk bed en voor het eerst niet wakker voor de wekker. De wekker stond weer op 6 uur want we wouden vroeg in Death Valley zijn om alles te kunnen zien, dit is maar goed geweest ook vanwege de zandstormen. Voordat we weggingen eerst even ontbeten, je krijgt gewoon een complete maaltijd voor je neus met opgebakken aardappels en al bij je uitsmijtertje. Vind je het gek dat de meeste mensen hier een maatje meer hebben.

Hoe dichter je bij Death Valley komt hoe droger, woester en kaler de natuur wordt, onderweg veel Joshua Tree's (google maar even). Er is zelfs een heel National Park in de buurt van Los Angeles waar alleen maar van deze boompjes staan. Ons lijkt het vrij saai maar er zijn mensen die er een dag voor uitrekken.

In ieder geval, voorop gesteld, Death Valley is ongekend mooi! We hebben vaak in de auto gewoon een tijdlang niets tegen elkaar gezegd. Alleen af en toe; 'jezus wat mooi'. Je voelt je echt klein bij zoveel natuurgeweld. Ook hier moet je zijn geweest om dat gevoel zelf te kunnen ervaren.

Om een uur of elf waren bij ons motel, we konden alleen niet eerder inchecken dan 16:00 uur omdat de kamer nog niet klaar was. We hebben toen maar besloten om naar het Visitor Centre te gaan om daar informatie in te winnen over de bezienswaardigeheden en dingen die we konden doen in het park. Een goede tip van ons: mocht je ooit voor de eerste keer de National Parks van Amerika bezoeken, zorg dan dat je eerst langs het Visitor Centre gaat voor route's, tips en andere zaken. Deze mensen die hier werken hebben er tenslotte verstand van en wij niet.. :)

Als eerste zijn we naar Zabriskie Point gegaan, vroeger was dit gedeelte van Death valley een mijn, een ene meneer Zabriskie stond toen op dit punt te kijken of alles wel ging zoals het moest. Vandaar ook Zabriskie Point dus. Het uitzicht valt, net zoals andere uitzichten vandaag, moeilijk uit te leggen. Het is uniek in de wereld en zoals er gezegd wordt, 1 foto zegt meer dan 1000 woorden. Dus.. check de foto's! :) Na Zabriskie point zijn we doorgereden naar Dante's View, vanaf hier kun je uitkijken over de hele vallei des doods. Het laatste stukje rijden naar Dante's view is STIJL. En niet zo'n beetje ook.. we hebben een goede auto maar op dit stuk jankte de motor erover. Maar we hebben het gered :) net als sommige wielrenners. Hoe ze het voor elkaar gekregen hebben om daar te komen snappen we nog steeds niet. Niets dan respect ! Dante's view kijkt zoals gezegd uit over de hele vallei, op dit punt kun je het hoogste punt (Mount Whitney) èn het laagst punt (Badwater Basin) van de United States bekijken. Best interresant om te bedenken dat alles wat leeft in de Amerika daar tussen in zit.. na dit uitzichtpoint zijn we nog naar Devils Golf Course (zoutkristallen), Artist's Drive (schitterende scenic route) en Badwater Basin gereden. Al deze bezienswaardigheden liggen aan 1 lange weg en is dus makkelijk binnen een paar uur te doen. Badwater Basin lijk vanaf de parkeerplaats net een meer. Het is ècht net of er een paar honderd meter verder een meer ligt. Alleen zie je ook mensen op het 'meer' lopen en dat klopt dus niet.. het blijkt dan ook 1 grote zoutvlakte te zijn. Degene die dit 'meer' ontdekt heeft dacht precies hetzelfde als wij en ontdekte ook dat het alleen maar zout was. Hij zei toen; 'this is bad water'.

Onderweg terug naar het motel was niet leuk. De natuur deed even iets wat boven onze pet ligt, zandstromen en windvlagen van 120 km/h! Verder was het vandaag prachtig met 24 graden en volop zon. In een keer sloeg het om. Alles, maar dan ook echt alles ligt onder het zand. Onze auto binnen is doordat de autodeur 3 seconden is open geweest veranderd in een mini sahara en zelfs na het douchen voelen we nog overal zand, ook in de kamer ligt zand. We hebben wel heerlijk gegeten in het restaurant hier, wel wat duur maar ja het is vakantie :) Morgen Vivaaa Las Vegas! Weer in de bewoonde wereld.. we zijn benieuwd hoe gek en uniek deze stad is.

Ik hoop dat het wat lukt met het uploaden van de foto's! Anders komen ze morgen..

Tot morgen!

Dag 10 Yosemite NP - Lone Pine

Vandaag was vooral een reisdag, we hebben in totaalzeker 7 uren in de auto gezeten dus er valt ook niet heel veel te vertellen over vandaag. Overigens is rijden in Amerika een feest, dat komtomdat de automobilisten hier heel relaxed zijnmaar vooral door de schitterende natuur die hier heel snel veranderd van hoge bergen met besneeuwde toppen en ijs op de meren tot aan kurkdroge woestijnenen dat in eenpaar uurrijden. Toen we vanochtend uit Yosemite vertrokken was het -3, en waar we nu zijn was het vandaag 21 graden. Een temperatuurverschil dus van 24graden. Als we maar niet ziek worden :) Morgen overigens wordt het 24 graden in Death Valley. In de zomer kan het hier wel 45 graden worden maar wij vinden het al heel wat :)

Vanochtend om 7 uur al op pad, je moet de dagen goed meepikken is ons mottowant voordat je het weet ben je weer thuis. Ik denk dat we in Las Vegas wel een keertje mogen uitslapen :)
Vanochtend zijn we via de Tioga Pass naar de andere kant van de Sierra Nevada gereden, richting de woestijnen van Nevada.De Tioga Passwaar ik eerderover verteldedie anders rond deze tijd dusaltijd dicht is, dit scheelt ons wel een uur of zes. Lucky us! De pas heeft een paar fantastisch mooie uitzichten en veel stops, helaas waren alle eettentjes en zo rond deze tijd van het jaar dicht.Ook hebben we wat vissers zien schaatsen over de dichtgevroren meren om gaten in het ijs te maken zodat ze konden vissen. Leuk om te zien allemaal. Aan het eind van de pas moesten we eigenlijk rechts richting Death Valley, maar we wouden graag linksaf naar Bodie. Op de kaartlijkt Bodie vanaf de afslag maar een stukje, echter was het nog wel een uur heen en een uur terug, ook omdat de laatste 3 miles (4,5 km)echt off-road was. Dit betekent van links naar rechts inde auto en de flesjes drinken vliegen om je oren, maar het was het waard :)Bodie is een spookstadje midden in de woestijn, ooit woonden daar meer dan 10.000 mensen. Die mensen kwamen daar omdat er zoveel goud te vinden was in de omgeving. Het scheen niet zo'n sympathiek stadje geweest te zijn want moord en verkrachtingwas aan de orde van de dag. Gelukkig was het er nu lekker rustig :) Op dit moment is er nog zo'n 5 procent van over,wegens meerdere branden. Overigensde huizen die daar staan zien er precies zo uit als in de 'Little House' serie, mooie reden voor Lydia en Riekje om ooit ook nog eens naar bodie te gaan ;)

Vanaf toen was het rijden, rijden en rijden. Onderweg nog gestopt bij Mammoth lakes om even wat te eten, dit plaatsje is een mooiski-oord in de sierra nevada, we zagen de skipistes al liggen in de verte en het begon alweer te kriebelen.. Misschen voor een volgende keer. :)
We zijn na het eten zo ver mogelijk doorgereden naar Death Valley. We zitten nu in een super mooi hotel in Lone Pine.Groot bed, dikkeflatscreen en zelfs een bubbelbad in de kamer, wat wil een mens nog meer? Vanavond lekker relaxen, wat lezen,spelletje doen en weer vroeg op bed.

Morgen dus op naar Death Valley, dit wordt denk ik wel een van de hoogtepunten. Ook morgen zullen er vast weer veel te weinig uren in de dag zitten.

We'll keep you posted! :)

Dag 9 Yosemite NP

Goedemorgen!

Het is hier nu 19:30 uur en zijn alweer klaar voor vandaag, dit komt omdat hethier omeen uur of zesal donker is, aangezien ze hier in de bergen in ieder geval, niet hebben gehoord van straatverlichting lijkt het ons het veiligst om voor donker in het motel te zijn. Nu zitten we dus wat in de lobby te internetten, want je moet er hier voor betalen. In de goedkoopste hotels is het internet gratis en razendsnel en in een wat duurdere accomodatie moet je er opeens voor betalen.. waar is de logica..

Vanochtendtijdens het heerlijke ontbijt hebben we een programmatje voor vandaag gemaakt en zijn we richting de vallei gereden. Vanaf ons hotel is het ongeveer een 3 kwartier rijden maarmet alle mooie uitzichten vliegt de tijd voorbij. Bij de ingang van het park hebben we flink wat hulp gekregen van een ranger die ons ging vertellen over de must-do's, route's en de punten voor mooie uitzichten. Helaas was het mooiste uitzichtpoint 'Glacier Point' gedurende de hele winter periode gesloten. Jammer! We zijn begonnen bij het Visitor Centre. Bij elke National Park staat zo'n centre waar je dus alle informatie kunt weghalen die je maar wilt hebben. Dit Visitor Centre was een klein museum met alle infoover hoe het park ontstaan is. Ook werd er vermeld welke dieren hier allemaal leefde. O.a. bergleeuwen, Beren en squarrel's maar dat ook de Tarantula in dit gebied leeft hoefden we nou net weer niet te weten.. slaat eigenlijknergens op dat je meer de kriebels krijgt van een spin dan van een beer. :)

Na het bezoek aan het centre zijn we de vallei wat doorgereden en even gestopt bij de Yosemite-shop, dit is een grote winkel met alleen maar souveniers. Waar ze hier ook gek op zijn, zijn van die ontzettend foute truien met de kerstman, een slee'tje en een kerstboom erop geborduurd die volwassen mannen tijdens kerst dus echt schijnente dragen. Sowiesogeven Amerikanen niet zoveel mode en voelen weons in sommige stadjes en dorpjes echt alsof we terug in de tijd zijn gegaan.Niet dat wij zo modebewust zijn hoor ;) Waar ze veel om geven zijn dedikkepick-up trucks die je hier bijna alleen maar ziet. Maar goed, we waren nogin Yosemite dus..;) Vervolgens zijn we naar de watervallen gereden waar we een korte trail naar de watervallen hebben gelopen, het water komt nu niet meer zo hard naar beneden als in de lente natuurlijk maar het blijft nog steeds een prachtig gezicht. Volgens 'kenners' waar we een praatje mee maakte, wordt je in de lente dus zeiknat van de watervallen op het punt waar we nu stonden. Ook zeiden ze dat je in de lente en zomer overal in het park soms wel een uur in de file staat om een een parkeerplaatsje te bemachtigen bij de verschillende trails, zijn wij even blij dat weer nuzijn ;) Het volgende wat we bezocht hebben is 'Tunnel View' dit uitzicht valt met geencamera vast te leggen.. dit moet je echtmet eigen ogen zien.Toch hebben we wel foto's gemaakt hoor :)

Onze laatstestop voor vandaag in Yosemite waren de Giant Seqouia's in Mariposa Grove,. Speciaal voor Alex hebben we dit park bezocht, Alex is namelijk gek op bomen. Alex knuffelt namelijkelke boom die hij tegenkomt. Zo.. weet de hele wereld dat ook weer :) In dit park binnen hebben we een trail gedaan van 1 mile, zo'n 1.6 km. We zouden eerst de trail doen van 3 km maar halverwege hadden we geen puf meer en zijn omgedraaid, het was namelijk STIJL.Deze bomen zijn dus ook echt gigantisch. Sommige zijn 100 meter hoog en6 meter breed. Kun je het je voorstellen? Onderweg weer veel Squarrel's en Herten. Die maken zich nergens druk om en grazen lekker door terwijl mensen ze links en rechts passeren. Vandaag weer geen beer gezien, toch zijn we overal waar we lopen wel op onze hoede. Je wilt je niet indenken wat zo'n beest met je doet als hij je aanvalt, het is misschien 1 op een miljoen maar het zal je maar gebeuren, je weet namelijk dat ze ergens zijn alleen je weet niet waar, dat maakt het best wel spannend.

Als afsluiter hebben we nog even eenpizza'tje gehaald in het stadje Mariposa.We eten verder heel gezond hoor ;). Wij hadden aan een minipizza (bij ons normaal)meer dan genoeg terwijl mensen om ons heen echt large-pizza's aan het weg buffelen waren. Waar ze het laten is ons nog niet helemaal duidelijk.Maar alsze hetniet meerop kunnen gaat hetin een doos mee naar huis om in de avond nog even op te warmen ofzo.. Als je bij ons je overgebleven eten mee naar huis wilt nemen wordt je op z'n minst raar aangekeken. Door dit soort dingen merk je echt het verschil in gewoonte's.

Nu nog even de finale van de Topchef kijken, lekker badderen en dan weer op bed! Morgen op weg naar ons volgende hotel.

Liefs van ons!