Jandirkencarry.reismee.nl

Dag 8 San Francisco - Yosemite NP

Wat een mooie dag weer vandaag, vanochtend om 7 uur zijn we opgehaald door de shuttle-bus die ons naar het vliegveld heeft gebracht. Op het vliegveld van San Francisco heb je een gebouw met allemaal desks van een stuk of 10 auto verhuurders, met daarachter een een gigantische parkeergarage met echt alleen maar huurauto's. Dikke business is dat dus.. ondanks dat je denkt dat de verhuurders dus genoeg geld verdienen proberen de mensen achter de desks je van alles aan te smeren wat je helemaal niet nodig hebt. Nadat je ze 10x duidelijk hebt gemaakt dat je die extra verzekeringen echt niet wil, houden ze een beetje op.. een beetje, want op het moment dat ik wilde tekenen voor de voorwaarden en wat we geboekt hadden, had onze vriendelijke meneer toch stiekem een paar extra verzekering erop gezet. Gelukkig had ik nog niet getekend. Het smoesje dat dat per ongeluk gegaan was ging er bij ons niet in. We huren vanaf nu dus ook nooit meer bij Dollar Car. Goed gedaan meneertje van de desk :)

We hebben een Ford Escape meegekregen, echt een super bak. Mooi ruim, lekker luxe en rijdt heerlijk. De eerste mijlen is de auto en vooral het verkeer nog even wennen, gelukkig hebben Amerikanen heel veel geduld en doen ze niet zo achterlijk als dat ze soms in het verkeer in Nederland doen. Toen we de eerste de beste snelweg opkwamen zagen we al een politie-auto laseren, gelijk maar gewaarschuwd dus dat we ons aan de snelheid moeten houden! Overigens leek onze auto in de garage heel wat, eenmaal op de weg waren we af en toe tussen alle andere dikke bakken een Fiat Panda, met alle respect natuurlijk, Renate ;).

Nadat we uit de drukte van de Bay Area waren, hebben we de eerste de beste afslag genomen voor ons eerste bezoek aan een Walmart. Neem de AH XL bij de Miro en doe dan x4, dat is de grootte van de gemiddelde Walmart, echt alles is er te koop. Na goed ingeslagen te hebben zijn we weer op pad gegaan, heerlijk rijden met country muziekje erop, genieten van het uitzicht en van het mooie weer. Heerlijk! :) Na door verschillende dorpjes gereden te hebben, waar ze overigens op elke hoek van de straat een kerk, vreettent en een benzinepomp hebben staan, kwamen we steeds dichter bij de bergen van de Sierra Nevada. Eerst kom je door wijngaarden, dan heuvels en dan rij je opeens in de bergen. Hier is het echt ontzettend goed opletten op de weg, 1 stuurfout en de verslagjes hielden gister op :) Angstaanjagen diepe ravijnen. Maaar gelukkig staat er weer een nieuw verslag online ;)

Opeens uit het niets doemt ons hotel op vlak voor El Portal, naja hotel, het is meer een klein vakantiepark met allemaal verschillende gebouwen en dan heb je over 2 verdiepingen kamers. Zoals je ze wel eens in de film ziet. Dit, en met de fantastische omgeving maakt het een super mooi plaatje. We hebben een mooie grote kamer met 2 2-persoonsbedden, waarom dat is is ons echt een raadsel. Na de spullen in de kamer te hebben gebracht zijn we gauw naar Yosemite Village gereden, het was inmiddels alweer half 3 en om half zes is het hier, net als in Nederland, alweer donker. Bij de ingang van het park hebben we de National Park Pass gekocht, deze pas geeft ons toegang, voor een jaar, tot o.a. de parken die we nog gaan bezoeken. We hebben in de paar uur in het park vooral sightseeing gedaan. Er was te weinig tijd om nog een trail te gaan doen, dat gaan we morgen doen, morgen moeten de wandelschoenen dus wel weer aan, Esther :) De uitzichten en rots formaties in Yosemite zijn echt ongekend.. je voelt je echt klein bij zoveel natuurgeweld. Het schitterende weer van vandaag en wat we de rest van de week blijven houden helpen daar natuurlijk ook flink aan mee. Toen we weer terug reden naar het hotel werd onze weg versperd door een groep herten. Normaal zijn deze beesten heel schuw, deze groep was echter voor niemand bang en ze liepen gewoon door de auto's door terwijl mensen, ook wij, foto's van ze buiten hun auto maakte. Je moet natuurlijk wel oppassen want het zijn en blijven wilde beesten.

Hopelijk komen we ook nog een keer een beer tegen, uiteraard blijven we dan wel in de auto zitten hoor Lars :)

Na nog even wat gegeten te hebben in het restaurant bij ons hotel zijn we nog een uurtje de spa ingedoken, dit was na de drukke afgelopen week echt het beste idee van vandaag, heerlijk! Nu zit ik nog even vlug het verslagje van vandaag te typen en zullen zo de ogen wel weer dichtvallen. :) Oja, vandaag was de Tioga-pass open, dit zegt jullie vast niets maar dit is een pas die je dwars door de sierra nevada in de richting van Death Valley leidt, normaal gesproken is deze pas de hele winter gesloten maar vanwege het uitzonderlijk mooi weer hier, is de pas naar alle waarschijnlijkheid overmorgen ook open. Dit betekend voor ons 5 uren minder rijden. Toch mooi meegenomen. Nou, we breien er maar weer een eind aan. :)

@ BuurmanKlaas en Buurvrouw janke, wat leuk dat jullie ons nu ook volgen. Onsvielen de wegen echt best wel mee, wij hebben natuurlijk ook geen camper met allemaal potten en pannendie bij elke slechte weg uit de kastjes vallen. Misschien is dat het verschil :)

Voor alleandere reacties, bedankt! Sorry dat we er niet altijd op reageren, maar we lezen het uiteraard!

Oant Moarn!

Dag 7 San Francisco

Good Morning!

Onze 2e stedentrip zit er weer op, eigenlijk zijn 2 volle dagen voor deze stad veelte weinig, we hebben dus ook gelijk maarbesloten dat we hier echt nog een keer heen willen. Deze stad heeft namelijkalles wat je in een stad zoekt. De relaxte sfeer die er hangt, de super vriendelijke engastvrije mensen, de schitterende architectuur doordat de stad op heuvels is gebouwd, de mooie winkels, de ligging aan zee, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Jammer dus dat we de stad morgen gaan verlaten, maar daar komt natuurlijk wel het avontuur voorin de plaats dat we vanaf morgen gaan beleven.

Het wordt vast wat eentonig ;)maar ook vannacht slecht geslapen, om 4 uur waren we alweer wakker en daarna hebben we hetmet wat hazeslaapjes tot6 uur gerekt.Na het wakker worden hebben we besloten om hetontbijt in het hotel maar voor een keerover te slaan en wat te gaanontbijten aan Fishermans Warf. We zouden eerst wat broodjes en drinken halen in de supermarkt alleen hebben ze hier niet echt gehoord van pakjes of flesjes drinken. Alles gaat in gallons (3, nog wat liter)en dan krijg je dus echt enorme emmers met drinken mee. Dit was wel wat teveel van het goede in de vroege morgen :) dus maar even wat gegeten bij de Bakery. Lekkere scrambled eggsmet bacon, vult in ieder geval goed :) Na het ontbijt zijn we weer op de Hop-on Hop-off bus gestapt richting Union Square, vanaf daar vertrekt een andere bus namelijk naar de andere kant van de stad die we vandaag wilde gaan bezoeken. We hadden nog een uurtje de tijd dus die hebben we uitstekend benut om nog maar weer even te winkelen. We verbazen ons nog steeds over de grote verschillen tussen hier en Nederland. Nadeel is dus wel dat je heel veel koopt.

We hadden een leuke chauffeur die heelmooi kon vertellen over de verschillende gebieden van de stad waarin we waren, zo zijn we naar Golden Gate Park (groter dan Central Park volgens de chauffeur), Chinatown, de Hippiebuurt en naar Alamo Square geweest. De victoriaanse huizen die daar staan zijn bekend van de serieFull House, het uitzicht over de stad vanaf daar is (alweer) schitterend. Na deze tour zijn we weer uitgestapt op Union Square, na een heerlijke pizza-slice zijn we naar de Coit-tower gegaan, deze toren staat op de top van een heuvel en je kunt naar de top van de toren toe. Vanaf hier heb je uitzicht op de hele Bay-area, dit uitzichtpunt is dan ook het meest bezocht door toeristen. Het uitzicht was vooral mooi omdat het schitterend weer was vandaag, de komende dagen wordt het alleen maar mooier met 22 tot 25 graden en zon. Heerlijk!

Na de toren zijn we het verschrikkelijke stijle stuk naar beneden gelopen richting Lombard Street, iedereen kent het vast wel.. toch?Dit is een weg die over zo'n 200 meter zigzaggend naar beneden loopt en wat een ware atractie is geworden, honderden mensen staan zowel beneden als boven de straat foto's te maken. Deze straat is volgens mij uniek in de wereld. Hebben we dat maar weer even mooi meegepakt :)

Als laatste vandaag stond het fietsen over de Golden Gate Bridge op het programma, het was alleen al half vijf toen we dat wouden doen en het werd al wat schemerig. We hebben maar besloten om een Go-car te huren. Vet grappige kleine auto'tjes op 3 wielen (zie foto!). Hiermee zijn we tot aan de voet van de brug gereden want we mochten met het auto'tje niet de brug over.. wat jammer hè :( gaan we morgen met onze dikke SUV-bak maar even de brug over. :)
De brug is van veraf al imposant, wanneer je er vlakbij bent wordthij alleen nog maar mooier en imposanter.

Nu is het hier half tien en kunnen we onze ogen al niet meer open houden. Morgen om 07:00 uur worden we opgehaald met een busje die ons naar het vliegveld brengt. Als het goed is staat daar onze huurauto klaar en vertrekken we het binnenland in. Morgen en overmorgen verblijven we in Yosemite National Park. Vanaf nu gaat ons avontuur dus eigenlijk beginnen. Ik weet niet hoe het komt met internet enzo zodra we in de wildernis zijn, dus het kan zijn dat we ons even niet melden! ;) Jullie zien het vanzelf.

(Hopelijk) tot morgen!

Dag 6 San Francisco

Goedemorgen Nederland!

Ik typ nog even een klein verslagje van onze belevenissen vandaag voordat we gaan slapen. Het was vandaag Black Friday in Amerika, de dag na Thanksgiving gaan ze hiergezellig met z'n allen winkelen! Vanaf nu tot aankerst is het shoptime hier, alle winkels in de straat zijn nu volgestopt metkerstbomen en miljarden lichtjes overal. I'm dreaming of a white Christmas klinkt nu overal uit de speakers en de Santa Clauses rijden al in open auto's rond. Amerikanen kunnen erg in dingen doorslaan ;)

We waren vanochtendwéér om 4 uur wakker, we hopen dat onze biologische klok er zo langzamerhand wel wat aan gaat beginnen te wennen. Naja andersook maar niet :)We zijn op vakantie dus verder niets te klagen.Vanmorgen in bed nog even wat uitzendinggemist en rtlgemist gekeken voordat we naar de ontbijtzaal gingen, nou ja ontbijtzaal.. ze hebben van een hotelkamer een ontbijt'zaal' gemaakt. Lekker knus met z'n allen aan de toast en blauwe eieren:) Maar het vult en ze hebben gelukkig goede koffie, dat is het belangrijkste.

We hebben voor deze 2 dagen hier in SF een Hop-on Hop-off busticket aangeschaft, met deze bus kun je overal op en af stappen bij de toeristische trekpleisters. Een gids gaat altijd mee en geeft je wat insite-informatie over de stad en omgeving. Allemaal erg interresant natuurlijk! We zijn bij Union Square uitgestapt. Dit is zeg maar de 5th Avenue van San Francisco, allemaal onbetaalbare winkels die erg exclusief zijn. Ookkunje op Union Square Macy's vinden, dit is echt een gigantisch warenhuis van 7 verdiepingen, eenmaal binnen zochten we naar de mannenafdeling maar die konden we maar niet vinden. Na wat vragen bleek dat we in de Macy'svrouwen warenhuiswaren. Macy's Mannen warenhuis (minstens zo groot al de woman) was een straat verder. Dom van ons, in Amerika is natuurlijk alles BIG! Naja, verder dan een usb kabeltje bij de Apple-store zijn we vandaag niet gekomen, het vloog ons in elke winkel vanwege de drukte wel wat aan.

San Francisco is echt een super relaxte stad, ook hier veel wietlucht en Hippies met bordjes, 'hug me' en 'piece' De mensen lijken zich nergens druk om te maken, homo's en lesbiennes lopen onbezorgd hand in hand en de politie maakt foto's voor toeristen. Toen wij op een hoekje met onze kaart de weg wat wilde vinden kwam een politie agent op ons af met de woorden; 'Hai folks, how are you? Welcome in San Francisco, how can i help you' Dit geeft wel een beetje de sfeer van de stad weer. Er waren vandaag wel demonstraties van o.a. Occupy, maar dat liep ook allemaal gemoedelijk. Na 'downtown' te zijn geweest moesten we weer terug op de Hop-on Hop-off bus om op tijd te zijn voor onze tour naar Alcatraz. Onze gids op de bus, Mark, maakte een praatje met ons en het bleek dat hij een paar jaar in De Pijp in Amsterdam heeft gewoond. Erg leuk natuurlijk!

na nog even wat gedronken te hebben op Pier 39 zijn we om16:55 uur met de boot vertrokken naar 'The Rock' oftwel; Alcatraz. Onderwegop de boot naar het eiland heb je echt eenfenomenaal uitzicht op de stad. De stad is vooral zo mooi omdat het op heuvels gebouwd is. Ook hier kun je foto's maken wat je wil, je krijgt het nooit zoalshet op je netvlies staat, Dit zullen we ongetwijfeld deze vakantie veel meer typen :) Hopelijk kunnenwe het metde foto's, onsenthousiasme en jullie fantasie zo goed mogelijk ovebrengen. Eenmaalaangekomen opAlcatraz hebben we de audio-tour gedaan, deze tour was gelukkig ook in het Nederlands. Ondanks dat wewel aardig watEngels kunnen beleef je zo'n tourdantoch wat intenser. We vonden deze excursie echt ontzettend leuk en interresant,het is gek om te lopen in celblokken waar ooit de meest gevaarlijkste en zwaarste criminelen van Amerika te hebben gezeten, o.a. Al Capone.

Eenmaal terug op het vasteland hebben we als afluister nog een Fish 'n Chips gehad op pier 39, we komen vast als tonnetjes terug :)Na het eten zijn wemaar weer teruggegaan naar het hotel, ook omdat het hier om een uur of 9 allemaal wel gebeurd is. Zal ongetwijfeld komen omdat het naseizoen is.Ik zitnu van moeheidmet halfopen ogen dit verslag te schrijven, hoop daarom dat er wat doorheen te komen is ;)

Morgen komt Santa Claus bij de bakery waar we in de ochtend nog even een croissantje halen, deze once in a lifte time kans om op de foto te komen met Santa Claus kunnen we natuurlijk niet laten schieten! :)Ook gaan we, als het mooi weer is, fietsen over de Golden Gate Bridge.
Wordt ongetwijfeld morgen weer een schitterende dag!

Groetjes van ons!

Dag 5 New York - San Francisco

Om te beginnen, nee ma, ik zal niet te hard rijden hier :) We halen zondag pas onze auto op, de komende dagen moeten we nog gaan lopen of met de bus. Maarna vandaag hebben we gemerkt dat je maar beter met de bus kan want de wegen en stratenzijn STIJL! En niet zo'n beetje ook.. San Francisco is namelijk gebouwd op tientallen heuvels. Toen we vanavond vanaf Fisherman's Wharf naar ons hotel liepen kwamen we daar dus achter. Op elke hoek van de straat maar even uitrusten :) Doordat deze stad op heuvels gebouwd is, is het echt een prachtige stad!

Vanmorgen zijn we om 4 uur opgestaan, om 5 uur zijn we door een babbelzieke taxi-chauffeur naar het vliegveld gebracht. De beste man heeft werkelijk waar 45 minuten achter elkaar gepraat, nonstop. Wij konden alleen maar oke, aaha, of uuhu zeggen.Ach wewerdener wel een beetje wakker van. Bij het inchecken van de bagage bleek dat er in 1 koffer 2 kilo te veel zat, we dachten dan stoppen we die 2 kilo dus welin de andere koffer, alleen was die koffer al weg. Toen zeiden wij'dan haal je die koffer maar weer terug, maar dat was niet meer mogelijk. Wat spul uit de koffer gehaald en in onze handbagage gedaan. Het is eigenlijk best wel scheefdat wanneer je een kilo'tje teveel in je tas hebt je je koffer moet openhalen en je hele handbagage moet volstoppen terwijl er mensen zijn diecomplete koffers als handbage meenemen. Naja het zal wel.. ;) De vlucht verliep verder prima, we hadden wind mee dus er kon ook een uurtje van de reistijd af. Aangekomen in SF was het best wel bewolkt., maaar de komende 7 dagen hebben we schitterend weer met veel zon en hoge temperaturen, heerlijk!

Na ingecheckt te hebben in ons hotel, Marina Inn, zijn we naar onze kamer gegaan. Het eerste wat ik tegen Carry zei toen we de kamer ingingen, 'zo zag het er ook bij mijn opa en oma uit toen ik uit logeren ging' oftewel best wel ouwe bende, onder andere doen wat lampjes het niet en moeten we bukken onder de douchekop. Zie je het al voor je datwij met onze 170 cm moeten bukken onder de douche?Ondanks dat is het best gezellig, rustig, superaardig personeelen heel belangrijk; schoon!

Na ons opgefrist te hebben en wat informatie te hebben ingewonnen over de stad zijn we via een parkje en langs het water naar Fisherman's Warf gelopen. Hier zijn allemaal eettentjes, vliegerwinkeltjes, watersport winkeltjes en vooral heel veel vistentjes. Ook wij hebben onze eerste Fish 'n Chips al naar binnen gewerkt :)
Op pier 39 liggen het hele jaar door zeeleeuwen, deze beesten hoor je al van ver en hebben echt hele verhalen. Heel bijzonder eigenlijk dat die beesten hier liggen, we hebben heerlijk in het zonnetje op een bankje naar ze zitten kijken.

Verder valt er over vandaag niet veel meer te vertellen, het is hier nu bijna19:00 uur (04:00 uur ned. tijd.) en we liggen heerlijk in bed tv te kijken, want we zijn wel een beetje verreisd en nog moe van de afgelopen dagen in NYC. Ook was er heel veel gesloten vandaag wegens Thanksgiving, Amerikanen reizen dan het hele land door om hun familie te bezoeken en kalkoen te eten. De betekenis van Thanksginving hebben we even opgezocht op wikipedia maar het komt er eigenlijk op neer dat hele families bij elkaar komen om American Football te kijken en daarna Kalkoen te eten. VeelAmerikanen zijn morgen ook nog vrij,deze dag noemen ze ook wel Black Friday want iedereen gaat op deze dag met de hele familie shoppen, de receptioniste van ons hotel gaf ons de tip om vannacht om 00:00 te gaan. De meeste winkels openen dan al en hebben vaak tot 60% korting. Chaos dus!

Wij trekken morgen maar weer ons eigen plan met onder andere een bezoek aan Alcatraz, Chinatown en Union Square.

P.s. Leuk om te lezen dat jullie zo met ons meeleven, heb je Lydia al over de streep Asher?

Dag 4 New York

Zo, onze Citytrip zit er weer op! Het was eigenlijk niet de bedoeling om ook New York bij de reis te doen, maar achteraf gezien ontzettend blij dat we dat wel gedaan hebben, wat een belevenis! Morgen vliegen we naar San Francisco, een binnenlandse vlucht van 6 uur en 40 minuten (!) Aangezien het dus geen internationale vlucht is, zitten we waarschijnlijk 'hutje mutje' en hebben we geen eigen schermpje (wat zijn we al verwend heh!). gelukkig maakt het vooruitzicht van de komende wekenalles goed :)

Vanochtend wéér voor de wekker wakker,is misschien ook welopwinding van alles wat we hier beleven maar het slapen gaat niet zo lekker als thuis. Na het ontbijtje en koffie naar de metro gelopen. Ook een koffie voor onderweg, moeten natuurlijk een beetje integreren hier wantiedereen loopt hiermet koffie in z'n hand. Vlak voor de Broolyn Bridge zijn we uit de metro gestapt om daarna over de brug naar Manhattan te lopen. Vanaf de brug heb je een fantastisch mooi uitzicht over zowel Lower Manhattan en Upper Manhattan. Alleen jammer dat het vanochtend weer wat regenachtig was, veel wolkenkrabbers deden nu dus hun naam eer aan.

Om 10 uur vanochtend zouden we de fietstour doen door Central Park, vanwege het slechte weer was de tour jammer genoegafgelast maar we konden wel op eigen houtje door het park fietsen. Nadat we de formulieren hadden ondertekend waarinstond dat bijieder klein ongelukje, schade aan de fietsof schade aan jezelfhun niet aansprakelijk gesteld konden worden, mochten we onze fietsen mee. Onze fietsen waren niet de fietsen die wij kennenuit Nederland. Fietsen is ook niet echt gebruikelijk in New York, al zie je heel soms wel fietspaden. Zonder gids weet je niet zo goed waar je moet beginnen in park bijna zo groot als Leeuwarden, we besloten om de hoofdroute maar te gaan doen, die ons helemaal rond het park bracht.Het is een aparte ervaring om zoveel rust te vinden midden in een metropool. Central Park is een stadje opzich met honderden paadjes, bruggetjes, vijvers, grasvelden, tientallen honkbalveldjes, kasteeltjes, eettentjesen heel veel andere sociale voorzieningen. Mooi is ook dat het hele park wat heuvelachtig is, al maakte dat het fietsen soms wat zwaar :) Dit alles isomringd door talloze wolkenkrabbers, echt een leuke ervaring!

Wat je eigenlijk ook echt gedaan moet hebben bij een bezoek aan NYC is natuurlijk een bezoek aan een musial op Broadway! Het was de bedoeling om vanavond pasnaar een show te gaan,maar toen we vanmiddag op Times Square liepen en langs de TKTS (dit is een kiosk onder de tribune op Times Square waar ze de laatste kaartjes voor 50% korting verkopen) liepen zagen we dat er nog een paar kaartjes voor Sister Act waren. Dit konden we natuurlijk niet laten liggen. Sister Act is een 'coming up' musical op Broadway, enheeft erg veel positieve kritieken gekregen in de Amerikaanse media.We hadden kaartjes op de 3e(!) rij. Als we het doen , doen we het goed natuurlijk :). De musical was schitterend! Amerikanen leven ontzettend mee, waar Nederlanders na ieder liedje braaf een paar seconden klappen gaan Amerikanenna ieder liedje of grappig moment compleetuithun plaat. Ook dit was weer een ervaring op zich! Amerikanen zijn overigens bijzonder aardige en vriendelijke mensen, de verhalen dat het vaak nep is hebben wij tot nu toe nog niet zo ervaren, Alle New Yorkers zijn bereid om je te helpen bij de weg of even een foto van je temaken. Bij iedere winkel die je binnenkomt staan mensen die je welkom heten en wanneer je er weer uit gaat 'have a nice day' te wensen. Ook gewoon op straatzeggen willekeurige mensen ales je ze aankijkt'how youre doing'. Hier kunnen wij Nederlanders nog welwat van leren..

Na de musical hebben we de metro gepakt naar 5th Avenue, Carry wilde nog even kijken in de Uggs-store, ware het niet dat daar een dikkerij stond om de winkel binnen te komen.Na een blik op het internet blijkt er in San Francisco ook nog een Uggs-store te zitten, dan moeten we daar maar even kijken :) en anders in Los Angeles wel... of anders in Las Vegas... Wat een vooruitzicht heh :) Morgen is het trouwens Thanksgiving in Amerika, ook in New York staan er grote plannen op het programma. Jammer dat we dat moeten missen, de hele stad is namelijk in de ban van de Macy's Parade. Dit schijnt een gigantische parade te zijn die dwars door de stad loopt, overal staan namelijk dranghekken en tribunes. De kiosk medewerkers doen trouwens niet echt mee aan Thanksgiving, ik betaalde vandaag voor een pakje marlboro 14 dollar..

Morgen dus naar San Francisco. Ergens vinden we het niet erg dat we de chaos en drukte van NYC verlatenen naar de westkust gaan. De afgelopen dagen zijn we met de New York flow mee gegaan. Dit betekent weinig slaap enrust en gaan met 200 km/h.

Er is vast veeel meer wat we nog hebben meegemaakt, gezien en willen vertellen maar we gaan nu lekker slapen, morgen weer een lange reisdag. Morgen meer dus, maar dan vanuit San Francisco!

Tot morgen!

P.s. Sorry als we niet reageren op je reactie maar we lezen het wel hoor:)

Dag 3 New York

Goedemorgen Nederland! :)

We waren vanochtend alweer voor de wekker wakker,terwijl die zelfs op 6 uur stond! Onze biologische klok moet nog steeds wat wennen aan het tijdsverschil. Straks aan de westkust gaan er nog eens 3 uur af, leuk! Maar verder niets te klagen, wederom was het vandaag weer fantastisch. Vanmorgen eerst even ontbeten in het hotel,vanuit onze kamer doen we 2 stappen en zijn dan in de ontbijtzaal.Ideaal dus om even snel koffieof thee te halen.Na het ontbijt zijn we naar de metro gelopen die ons binnen een half uurtjenaar TimesSquare brengt.

Om 9 uurzijn we met de Yellow Boat Taxi langs Lower Manhattan naar Battery Park gevaren, vanaf daarhebben we met onze gids,Rob, een stadswandeling gemaakt door The FinancielDisctrict naar het 9/11 Memorial.Net als alle New Yorkers had ook onze gids haast, want na elk verhaaltje moest de groep zowat een sprintje trekken om Rob bij te houden door het knettergekke verkeer in NYC. We kregen veel informatie over het onstaan van New York, over de immigranten die begin vorige eeuw met schepen vol in NYC aankwamen, en de vele overeenkomsten met Nederland. Zo hete de City Hall vroeger volgens onze gids; 'Stetshoes'. We hebben hem hier maar even aan de juiste uitspraakgeholpen :)

Aangekomen bij het9/11 Memorial wederom de security check en ongelofelijk veel security en politie mensen. Sowieso de hoeveelheid politie in deze stad is enorm.Wij hebben ons ooknog nooit ergens onveilig gevoeld, zelfs niet laat in de metro of als we laat door Brooklyn liepen. Na de check en na 8x(!) onze tickets aan iemand te hebben laten zien mochten we het terrein betreden. Het zijn 2 enorme vierkante gaten in de grond waar continue een waterval naar beneden valt. In die vierkanten hebben dus de Twin-Towers gestaan.Op de rand van de vierkanten staan alle namen die tijdens de aanslagen zijn overleden. Best indrukwekkend om nu zelf op die plek te staan. Aan de andere kant van de straat staat een kerk waarveel brandweermannen tijdens de reddingswerkzaamheden in hebben geslapen.Veelbankjes in de kerk zijn beschadigd door brandweermannen die daarop hebben geslapen met hun uitrusting nog aan.Er worden foto's getoond van overleden brandweermannenener staateen kruis datgemaakt is van brokstukken van het gebouw.We waren er allebei wat stil van. Na de kerk hebben we afscheid genomen van onze gids, wijgingen namelijkdoor naar Chinatown, Little Italy en SoHo.

Via de five-corners loop je van het een op de andere moment zo in Chinatown. Je merkt hetgelijk want je ziet ookalleen maar chinezen, en dan bedoel ikecht heeeel veel chinezen.Daarna zijn weviaLittle ItalynaarSoHo gelopen, dit zijn typische wijken met geheel eigen stijl in NYC. Via SoHo hebben we de metro weer gepakt naar het WTC gebied.Een tip van Femke was om naar 'Century 21'te gaan,dat is eengigantische kleding winkel met alle merkendie je maar kunt bedenken. Omdat veel Amerikanen vrij zijn deze week vanwege Thanksgiving was het er ontzettend druk. Zo druk dat we er gillend uitgelopen zijn. Toen maar op naar Fifth Avenue, dit is de duurste winkelstraat ter wereld. Meer ons straatje dus.. Gelukkig zijn er ook H&M's op 5th Avenue :) Al zijn we goed geslaagd in de Hilfiger Store, echt niet normaal hoeveel het scheelt met Nederland. Ook de Uggs (nummer 1 schoen onder vrouwenin NYC) kun je hier voor minder dan de helft kopen. Dus.. wie er nog Uggs wil.. ;).

Oja tussendoor zijn we ook nog bovenop het Empire State Building geweest, dit was echter niet zo'n succes omdat het zicht slechts 3 a 4 km was vanwege de regen. Om een uur of 4 vanmiddag zijn de sluisen namelijk boven de stad open gegaan, het is nu 22:30 uur en nog steeds is het niet één moment droog geweest! Morgen staan de Brooklyn Bridge, fietsen door Central Park en een Musical op het programma. Wordt vast weer een schitterende dag :)

Ik hoop dat het verhaal wat leesbaar is, deze stad vreet namelijk al je energie op :)

Tot morgen!

Dag 2 New York

Ja waar moet je beginnen, zoveel gezien en gedaan vandaag :) Vanmorgen waren we allebei voor 6 uur wakker. Leuk, jetlag! We zijn er maar afgegaan en afgesproken dat we elke dag maar rond een uur of zes eraf gaan. Ook hier is het namelijk rond 5 uur al donker en je kunt dan het meest van de dag meepakken.

Vanochtend zijn we met de boot naar Statue of Liberty en Ellis Island gevaren. 10 jaar na dato merk je nog steeds de gevolgen van 9/11. Voordat je de boot op mag moet je eerst door een poortje lopen en worden je spullen door de x-ray gehaald. Zelfs de schoenen moesten uit. Bestraar eigenlijkals je het VRIJHEIDSbeeld wilt bezoeken.Op het eiland valt verder dan het schitterendebeeld niet veel te beleven,behalve (natuurlijk) eettentjes en restaurants. Ongelofelijk watAmerikanen om 10 uur in de ochtend naar binnen werken. Complete menu's inclusief een emmer frisdrank.Ik ben al blij als ik 's morgen een kop yochurt naar binnen werk :). Na ongeveer 80 foto's van het beeld gemaakt te hebben zijn we vertrokken naar Ellis Island, dit eiland was de aankomst van immigranten die van over de hele wereld met de boot kwamen om de 'american dream'na te gaan leven. Maar als je eenafwijking had ofzo dan mocht je weer terug. Best lullig natuurlijkals je net 4 weken op zee onderweg geweest bent.

Na het vrijheidbeeld hebben we de metro gepakt naar Times Square, vanaf daar zijn we via CentralPark naar het American Museum of Natural History gelopen. Echt een gigantischmuseum die alles met, de naam zegthet al, natuur te maken heeft. Super indrukwekkend!

Na zere voeten te hebben gekregen van het museum bezoek, besloten we om nu maar de metro te pakken. Nunaar Rockefeller Centre, Dit is een winkelcentrum onder een wolkenkrabber voor de wat rijkere New Yorkers. Tenminste dat denken wij want de maatpakken en mantelpakjes vliegen je hier om de oren. Er zijnook schoenpoetswinkels. Mannen in maatpakken zitten hoog op een stoel de krant te lezen terwijl voornamelijk zwarte mensen hun schoenen poetsen. Het is natuurlijk hun werk maar wij krijgen er wat een raar gevoel bij.Via dit gebouwkun jeook naar de Top Of The Rock, met de lift ga je dan naar het dak van de wolkenkrabber. Na de 2e keer vandaag door de security-check gegaan te zijn (alsof je een bom naar beneden wil gooien?) mochten we naar boven.Het uitzicht op Manhattan en de rest van NYC is niet te beschrijven en adembenemend. Ook hier kunnen foto's niet overbrengen wat er door je heen gaat wanneer je het met je eigen ogen ziet.

Na ditfeest zhebben we nog even wat gedronken bij Planet Hollywood, een bar-restaurant opTimes Square waar veel hollywood sterren op foto's aan de muur hangen als bewijs dat ze ooit hier zijn geweest. Leuk om te zien! Daarna zijn we als afsluiter bij Madame Tussaud's geweest, leuk om de Amerikaanse sterren en beroemdheden als wassen beelden te zien.

Wat ons ook opvalt aan NYC is het chaotisch maar toch georganiseerde verkeer. Auto's toeteren aan een stuk door, rijden ontzettend hard, gaan van links naar rechts, voegen zomaar in, maar er gebeurt zelden een ongeluk. Alsof alles voorgeprogrammeerd is, heel apart.

Dit was het voor vandaag, morgen weer een dag! Wij gaan lekker slapen, tot morgen!

P.s. Foto's van elke dag onder foto's bovenin.

@ Lianne, Ja ik wist al dat roken niet mag op Times Square, ik ga daar ook niet roken. Dit gebeurde in een totaal andere deel van de stad. Ze doen echtwanneer je rooktalsof je ziek bent.

@ Marita, ja geweldig heh! Blijf lezen, en je komt ook het westen te weten :)

@ Anderen, bedankt voor de reacties! Weten we toch een beetje voor wie we schrijven :)

Amsterdam - New York

Het is nu bijna21:30uur plaatselijke tijd, bijna 03:30 uur 's nachts in Nederland. Dit betekent dat we dusmeer dan24 uur op en moe zijn, sorry dus voor het soms wat onsamenhangend verslag :)

Vanmorgen zijn we om 04:00 uur vertrokken naar Schiphol (Asher bedankt!),om ongeveer 09:30 uur zijn wede lucht in gegaan. Wat is vliegen toch mooi :) We hadden allemaal een eigen schermpje dus genoeg vertier onderweg. Na 8 uur en 50 minuten landen we op Newark International Airport. Nawat vragen van eenontzettend norsedoane-agent van wat we nou eigenlijk gingen doen in 'zijn' states mochten we toch naar binnen. Welcome to America.. We zijn in een shuttle busje vervoerd naar ons hotel. Als je dan vanuit New Jersey, New Yorkbinnenkomtheb je echteen adembenemend mooi uitzicht op de skyline van New York.

Na ons te hebben opgefrist in onsprima hotel in Brooklynzijn we met de Subway naar Times Square gedaan. Times Square gaatje verstand te boven, je weet van gekkigheid niet waar je naar moet kijken. Vanuit alle hoeken en standen komen duizenden mensen het plein op en gaan er weer af. Miljarden lichtjes, duizenden neon-reclame's , honderden belachelijke grote winkels, en niet te vergeten alle shows, musical, standup-comedians, kunstenaars, goochelaars en weet ik het allemaal wel niet meer. Het is niet te beschrijven en het cliché; 'je weet het pas wanneer je het ziet' gaat hier wel op. Dan heb ik het nog niet eens over de verschillende nationaliteiten die je in New York aantreft,echt alles hebben we wel gezien, al is het meest wel afro-amerikaans. Na Times Square zijn we nog maar even wat gaan eten bij de mac. We hebben bij ons eten een 'small' drinken genomen, de helft konden we niet eens meer op.Waarschijnlijkkrijg je als je een 'big' besteld een lege beker met een jerrycan cola.

Oja, New Yorkers houden ook niet zo van rokers, als je er een opsteekt kan het zijn dat je een 'oh my god' hoort van een New Yorkers die je aankijkt alsof jeechtiets verschrikkelijks hebt gedaan.Beetje hypocriet als je woont in een stad van 8 miljoen inwoners, waar je over degele taxi's kunt lopen, de stoom uit de putten komt,je in Manhattengeen broodje gezond kunthalenen er 3 grote vliegvelden in eenstraal van 30 km liggen. Moet er dan ook maar wat om lachen.

We zijn er wel over uit datNew Yorknatuurlijk niet het echte Amerika-Amerika is wat ik in ieder geval ik voor ogen heb, het is meer een kleinlandje binnen een land,desalniettemin willen we dit feest niet missen! Morgen naar het vrijheidsbeeld, fietsen door Central-Park en nog veel meer :)

Sorry voor het wat korte verslag maar ik krijg er echt niets meer uitgeperst, tot morgen!

P.s. foto's willen niet zo lekker uploaden. Zal even zoeken naar de oorzaak. Geen paniek, komen vanzelf ;)